lørdag 14. mars 2009

De gamle revyvisene...

...er virkelig en musikkskatt som det er viktig å ta vare på!

Jeg fant flere av dem på YouTube, legger noen av dem under her:

Først en med den store revyartisten Einar Rose; Svigermor og Evensen og kjerringa og jeg
Wikipedia sier om Einar Rose blant annet dette:
Som en av Norges mest fremtredende revypersonligheter var han var i en årrekke kunstnerisk leder og iscenesetter ved revyteateret Chat Noir. Han var kanskje den som mer enn noen annen bidro til å bringe den typisk folkelige Oslo-dialekten inn i revysammenheng.

Så har vi Arvid Nilssen som hadde flere bra, f.eks denne om Johansen som kun var flink til en ting, nemlig å stå i kø ;) - jaja - alle er gode til noe!
Han har også Visa om Enerhaugen, som jeg liker godt! Men den fant jeg ikke på Youtube. Det eneste jeg fant på internett var dette klippet med Gatesangerne, her hører vi Lars Klevstrand og Kari Svendsen.
Om Arvid Nilssen har Wikipedia dette å si:
Han debuterte i 1935 ved Scala Teater og var siden med korte avbrudd knyttet til Chat Noir og Edderkoppen. Filmdebuterte i 1938 i Bør Børson jr, og medvirket siden med biroller i norske filmer. Ved siden av engasjement på Chat Noir og Edderkoppen deltok han i turnélivet, spilte inn filmer, og var en kjær gjest i utallige radioprogrammer.

Leif Juster var og en stor revyartist, og det å plukke ut en fra hans karriere blir litt tilfeldig. Her er Prammen og Madammen Wikipedia skriver endel om han, og dette fant jeg der: I januar 1934 vendte han tilbake til Chat Noir i sangfarsen George Washington jr. og På asfalten, før han ble med Victor Bernau til Scala Teater. I revyen Det lysner litt spilte han blant annet sammen med Jens Book-Jenssen. Hans virkelige gjennombrudd hos kritikerne kom i Chat Noir-revyen Brøl Oslo i 1936. Her deltok også framtidige store navn som Arvid Nilssen, Ernst Diesen og Kari Steen (senere Kari Diesen)

En stor artist til er Arve Opsahl som her framfører Det holder det sa Gundersen
Arve Opsahl beskrevet hos Wikipedia med blant annet dette:
Mange av revyvisene sine sang han inn spesielt for LP-platen «Arve 25 år» fra 1965, der tittelen henspiller på hans skuespillerjubileum. Her finnes titlene «Det holder det, sa Gundersen», «Konfektgutten», «Statsborgerlige rettigheter», «Kinseyrapporten» og «Nettopp da blir en ny kineser født». Av hans mange «Sint Mann»-monologer finnes «Veien til sunnhet» på «Lyse øyeblikk» (1973) og «Den sinte mann» på «Jeg har mitt hjerte i Oslo» (1979). På «Gamle revyviser» (1978) fremfører han en ny versjon av «Det holder det, sa Gundersen» ved siden av Einar Roses «Vigeland» og Victor Bernaus «Klonken».

Dette innlegget hadde blitt veldig lang skulle jeg nevnt alle, så jeg stopper der og henviser heller til oversikten og våre revyartister

1 kommentar:

Heges Verden sa...

Dette likte jeg, vettu liv. En av mine store interesser. Mange både gode, morsomme og dype budskap i disse perlene...