fredag 28. januar 2011

Digitale bygdebøker til god hjelp!


Det hele starta med forberedelser til å få skrevet et par anetavler her i huset, en på min slekt og en på Bjørns slekt. Den går kun 5 generasjoner tilbake - men når man først skal lage en anetavle til veggpryd er det jo best å ha med så mye informasjon som mulig! Dette er egentlig en julepresang fra Nina som skal skrive dem, men jeg ba henne vente litt til jeg hadde fått jobba litt mer med materialet.

Jeg har navn på alle, men manglet noen datoer på de eldste.

Nuvel - jeg tar tak i ekteparet Anders Andersen og Marte Olsdatter, Bjørns tipptippoldeforeldre fra Sør-Odal.
På disse hadde jeg kun navn, og en ca fødselsdato pluss vielsen. Jeg forhørte meg med svigerinne Anne-Lise som jeg samarbeider med om denne slekta, men nei - hun hadde ikke mer enn meg.

Så avtalte vi å ta hver vår person for å se om vi ikke fant dåp og begravelse på dem.
Jeg hadde allerede starta med å sjekke litt på Anders så jeg fortsatte med han. De eneste kildene jeg hadde på Anders fra før var fra dåpen til ungene hans pluss vielsen deres (nr 12 på høyre side). De giftet seg i 1816 og på denne tiden var det ikke vanlig at fedrene sto oppgitt. Dette hadde vært greit å vite for å få bekreftet at jeg fant rett dåp, til et såpass vanlig navn er dette nødvendig. Det jeg imidlertid kan se ved vielsen er bopelen ved ekteskapsinngåelse, så et lite holdepunkt hadde jeg jo. Jeg søkte i de basene jeg kunne komme på, men manglet den siste lille bekreftelsen på at jeg jobbet med rett person.

Inntil jeg kom på at jeg skulle sjekke om det fantes bygdebok fra Sør-Odal digitalt på nettet.
...og BINGO!

Nasjonalbiblioteket har denne innskannet og man kan enkelt bla seg fra side til side - ja man kan gjøre tekstsøk og! Og flaks  igjen - de har 2 av 6 bøker innskannet og jeg trengte bind nr 2!

Jeg bladde meg til bakerste side der indexen sto, og da var det enkelt å finne fram til gården Gleden, som jeg fant som bosted i vielsen.

Utsnitt fra Sør-Odal bygdebok b 2, side 312
Og ikke nok med det - da jeg fant de rette personene i boka ser jeg at ikke bare årstall for de ulike hendelsene står - men hele datoer - dåpsdato, dødsdato og vielsesdato! Så da var det enkelt å plukke de fram i de rett kirkebøkene, og vips så hadde jeg full oversikt over Anders.

Jeg forhørte meg litt med Anne-Lise og viste henne denne bygdeboka - og med sitt falkeblikk så hun at hustruen Marte Olsdatter sto omtalt med den samme flotte infoen, så da var de på plass i basene vår begge to.

3 kommentarer:

Anne-Lise sa...

Takker for samarbeidet nok en gang. Digitale BB er kjempeflott. Spes. når man trenger oppslag der og da. Men denne gangen hadde vi jo maks flaks da.

Greta sa...

Skal ha besøk av slektsforskere om noen dager, tror jeg skal låne dette eksemplet på hva vi kan tilby :-)

Liv Ofsdal sa...

Selv takk Anne-Lise!

Så bra da Greta, at innlegget kan komme til nytte - bare bruk i vei! :D