lørdag 26. mai 2012

Registrering av gårder/plasser i bygdebok

Siden min farsslekt kom fra Elverum (min farfar var født på Jømna) så har jeg en stor andel av slekt derfra, naturlig nok. TNG (The Next Generation) som jeg bruker for å vise mine slektsopplysninger, forteller meg at jeg har registrert hele 225 unike steder der! Og da er ikke nålevende tatt med.

Nuvel - bøkene er flotte de men kun gårdene er indeksert, ikke husmannsplassene (selv om de er med i bøkene). Elverum har så langt 7 bygdebøker og jeg har brukt mye tid på å bla fram og tilbake i dem, enkelte ganger noe frustrert. Hvor er plassen jeg leter etter??

Derfor - fant jeg ut for noen år siden at jeg skulle ta jobben med å registrere alle nevnte gårder og plasser med hvilken bok, hvilken side og hvilket gårdsnr de hadde. Veldig omfattende og tidkrevende fant jeg fort ut, men jeg har da fått tatt den jeg bruker mest, bind 6. Du finner den her: Elverum bygdebok bind 6

Ved å bla meg fra side til side legger jeg merke til endel historikk og kanskje noen litt spesielle navn på husmannsplassene - så som: Snapfritt, Lundteppa og ikke minst der min farfar kom fra: Pyttmoen.

Endel historikk finner jeg - og jeg la spesielt merke til noe som står under Skoghøy (bruksnr 71-31):
Ole Gundersen, født 1819, bror av Tørris Gundersen på Sørhallen begynte å rydde bruket. Det gikk da under navnet Gravninga. En dag han kom tørst og svett fra skogen, gikk han innom Gravninga for å slukke tørsten fra kaldvasskjelda der - kilden må ha vært svært så kald og Ole svært så tørst, for det endte med at han frøs på seg lungebetennelse og døde.


En tragisk hendelse selvfølgelig, men sånne små historier krydrer slektsforskinga.

Så får vi se om jeg får indeksert flere senere!


2 kommentarer:

Anne-Grethe Syvertsen sa...

Så effektiv og flink du er Liv :)

Laila N. Christiansen sa...

Og sist men ikke minst - registrene ligger på nett selvsagt, og er registrert i DIS-Norges genealogiske ressurser!

http://www.disnorge.no/genress