fredag 17. mai 2013

Slekta langt nord - i Hammerfest!

Jeg hadde lyst til å følge opp slekta jeg fant i nord, ja ganske langt nord faktisk - Hammerfest i Finnmark. På arkivet i Tromsø ville jeg finne ut hvor Ole Christian Doxrud og Henriette Dorthea Blichfeldt var født, om de var født nordpå eller lenger sør. Desverre ble tiden for knapp til å finne ut av det.

Da jeg kom hjem ville jeg jobbe mer med denne familien, det måtte da gå an å finne ut hvor de kom fra! Gården Doksrud/Doxrud var ikke et kjent navn der nord kunne statsarkivaren fortelle meg - men helt sikker var hun jo ikke. Siden Ole Christian var født før 1801 tok jeg et globalt søk etter gårdsnavn i 1801-tellingen etter do*rud (* for å ta med flere stavemåter av navnet) men ingen treff. Så prøvde jeg det samme i 1865-tellingen - der fikk jeg 8 treff - alle i Løten, Hedmark!


Da var det rett til bygdeboksøk - først til Slekt1.com for å se hva boka virkelig kan hete, deretter til Bokhylla til Nasjonalbiblioteket. Til min lykke - der lå 2 bind av Løtenboka digitalisert!

Jeg fant fort fram til Doksrud, som lå under Prestegården i Løten, bind 1. Ole Christian var sønnen til Ole og Bergitte som nok ikke hadde så hyggelig start på sitt familieliv sammen. Bergitte var datter av presten Niels Finchenhagen og i bygdeboka for Løten kan jeg lese:

Presten, hr. Niels Finchenhagen, hadde en datter som hette Bergitte. Hun ble glad i tjenestegutten i Prestegården, Ole Torkildsen. Da familien fikk vite det, ble det stor oppstandelse, og det ble gjort alt mulig for å få slutt på forholdet. Det har vært fortalt mange historier om det. Blant annet at hun ble stengt inne for ikke å komme i forbindelse med kjæresten sin, men hun måtte jo av og til ut for å få frisk luft.

Videre står det at de giftet seg og fikk mange barn og flyttet inn på Doksrud. Det sies også at "Presten kunne aldri tilgi sin datter, og snakket aldri med henne". Begge endte sine dager sørpå.

Det var kanskje ikke så rart at sønnen Ole Christian og flere av hans søsken dro nordover? Forholdet til Bergittes far kan ikke ha vært av de beste.

Så satte jeg i gang å søke etter ungenes fødested og var blant annet innom Ancestry og familietrærne som er lastet opp der. Der kunne jeg se at den førstefødte var født i Kristiania mens søsknene var født i Hammerfest. Jeg tok for meg sønnen Hans Olai som sto som født i 1828 i Hammerfest. Men han var plent umulig å finne! Jeg prøvde noen søk på FamilySearch men jeg fant han ikke der heller.

En dag jeg var på Deichmann sammen med Laila uttrykte jeg min frustrasjon rundt dette - han var jo ikke mulig å finne noen steder!
Vent litt...sa hun... Så etter få minutter fikk jeg en link - der har du han!
Hmm...hvordan i all verden??


Hun hadde funnet han i Familysearch men på en annen søkemåte enn jeg gjorde. Hun tok et foreldresøk, noe jeg og hadde gjort, men fylte kun inn farens fornavn og morens etternavn!
Og voila - treff på Hans Olai! Da så jeg også grunnen til at jeg ikke fant han - Hans Olai var ikke registrert som Doxrud men som "Hans Olai Ole Christiansen"! Dette viser at man må være kreativ i søking, prøv på mange navnevarianter og søkemåter. En annen vesentlig ting jeg så var at han slett ikke var født i 1828 som familietrærne på Ancestry viste meg men i 1822. Og ikke nok med det - han var født i Kristiania og døpt i Garnisonskirken der.

Her har Laila lagt ut tips om hvordan man kan finne hvilke kirker i Oslo personer har brukt.

Da blir det vel å leite etter resten av søskenflokken, men da må jeg nok til Hammerfest.

3 kommentarer:

Viggers sa...

Så flott og lærerik fortelling, Liv. Lykke til videre i leitinga i "Finmarken".

Liv Ofsdal sa...

Takk for hyggelig kommentar Viggers! Må nok finne resten av søskenflokken ihvertfall :)

Vidar Øverlie sa...

Liv,

Tusen takk for et super historie. Det er lenge siden, om noen gang, jeg har lest et bedre blogg innlegg.

Lykke til med jakten på resten av søskenflokken.