søndag 22. desember 2013

Messingpuss ferdig på 1-2-3!

Ja dette har altså ingenting med min store lidenskap slektsforsking å gjøre - men rett å slett litt juleforbredelser!

Det var en samtale på radioen her forleden som fattet min interesse, en dag jeg var ute og kjørte.

Nemlig den at man fint kan klare seg uten kjemikalier til sølv- og messingpuss! Og hva er vel bedre enn det, enn å minimere kjemikaliebruken nå i disse vaske-huset-og-andre-ting-til-jul-tider!

Jeg tenkte vel først at jaja...det kan vel hende det blir litt blankere...
Men - dette ville jeg prøve!

Sølvet skulle legges i en kum, eller helst i en glassbolle dekt med sølvpapir. Fyll så opp med lunkent vann og ha i en dæsj (det står ikke hvor mye) med salt. Sølvet må ha kontakt med folien.

Messingen skulle legges i en kum med vann med 4 spruter zalo og 1 dl eddik, fyll opp med vann så all messingen er dekket.

Jeg fant også samme beskrivelse på nettet:
Sølvpuss
Messingpuss 

Sølvbestikket, arvet etter min mor, ble nok ikke helt blankt - men det kan sikkert skyldes at noe var nedslitt sølvplett eller ikke helt rent sølv.

Messingen derimot ble jeg veldig fornøyd med! Se bildet under:

Ingen kommentarer: